Tanah Suci #6 ( Special Slot )

Assalamualaikum orang kampung !
Hahahaha aku tak tau lah ada orang follow lagi ke tak blog ni
Yelaa sekejap post sekejap tak
Oke oke setelah hampir satu dekad tinggalkan blog ni
Harini aku tetiba rajin nak sambung perjalanan aku dan beribu ribu hamba Allah di Tanah Suci
Bukan la nak kata sebab malam ni aku teringatkan Madinah dan Mekkah
Jujur kata, aku tak pernah lupa walau sedetik pun kat Tanah Suci
Oke pah. Takde orang nak baca rintihan hati kau. Jum kita sambung jelajah di bumi Mekkah

Sebabkan aku tak dapat cerita setiap apa yang berlaku di Mekkah, so harini kita buat special slot sikit. Apa kisah pelik, kisah romantik(?), kisah kelakar yang kami lalui dan aku nak share jugak tempat tempat menarik yang kami pergi semasa ziarah luar.


Apa yang menarik kat gambar tu? Oke first nak cakap yang kat dalam Masjidilharam ada banyak jam macam ni. Jam jam ni akan tunjuk waktu solat. So jangan nak tipu eh tak tau waktu solat. Cuba la tipu kalau nak dapat 'cash'. Hahahahaha. Ehem oke second nak cerita apa yang menarik masa antara satu waktu ke satu waktu solat yang lain (buat buat je la faham apa yang aku maksudkan haha). Selain solat sunat, berzikir, mengaji, dan sebagainya, kami ada jugak luangkan masa berbual dengan jemaah dari negara lain. Perbezaan bahasa sangat menyukarkan keadaan. Haha. So kena la belajar bahasa isyarat sebelum pergi umrah eh. Aha oke tipu je. Kadang kadang kalau korang tak faham langsung apa yang diorang cuba sampaikan, cukup la dengan senyum dan anggukkan kepala. InsyaAllah diorang akan faham yang korang tak faham apa yang diorang faham. Hahahahaha saja peningkan kepala korang. Tapi yang bestnya bila jumpa dengan jemaah dari Indonesia la. Macam rasa taknak berhenti berbual pun ada. Haha. Ada la satu masa tu sampai Ezzah tak dapat nak sambung mengaji. Makcik tu ajak borak tak berhenti henti. 
Lagi satu budak budak kecik. Alahai comelnyaa. Teringat kat anak anak sedara yang jauh di perantauan. Haha. Korang patut bersyukur bila ada mana mana budak Arab ke, Afrika ke, Turki ke yang datang kat korang dan bagi gula gula. Maksudnya korang adalah insan yang mendapat perhatian budak budak tu. Haha. Tapi tengok dulu la perisa gula gula yang diorang bagi. Ada sekali aku dapat perisa halia. Haha memang idok ler nak makan masa tu jugak. Ada yang melepas segala gas yang ada kang. Haha

Budak ni la yang bagi aku gula gula halia tu. Haha syukran dik :)

Nenek lepas rindu kat cucu cucu :')

Oke ni nak cerita pasal hilang kasut. Kalau dalam satu agensi travel tu sorang tak hilang kasut kat masjid memang tak sah. Haha. First sekali, ayah aku hilang selipar. Elokk je aku, mak, Kak Izan dan Ezzah tengah jalan dari masjid ke hotel kami, sekali ternampak ayah aku tengah diri kat tepi tembok dengan kaki ayam. Huhuhu. Kesian ayah sayaaa. Kali kedua pulak, kasut mak n Ezzah pulak hilang. Masalahnya siap tinggalkan  sarung kasut lagi tu. Baik betul si pengambil kasut tu kan? Niat nak amik kasut, so amik kasut je lah. Sarung tinggal. Haha (rajin rajinkan lah diri bawa sarung kasut. Senang nanti, ikat je kat beg yang korang usung ke hulu ke hilir) Dah berstokin je la mak n Ezzah balik hotel. Huhu. Untuk menyejukkan hati yang duka lara. Kami 'melantak' aiskrim yang torrbaikk. Oke memang rugi kalau korang tak try aiskrim susu kat Mekkah. Lagi best bila korang makan lepas penat berumrah. Rasa fresh sampai esok pagi. Haa tu tipu. Confirm tidur jugak lepas tu. Haha. Oke berbalik pada kisah hilang kasut. Kali ketiga, ayah aku hilang kasut lagi. Lagi?? Ye betul, hilang lagi. Kali ni satu kumpulan jemaah lelaki yang sama sama kerjakan umrah dengan mutawwif kami, Ustaz Zul. Sedihh. Nasib baik selipar jepun jee. Buatnya selipar Krokodail ke, Kelaks ke. Ahaa. Konklusinya di sini, jaga lah barangan anda. Tapi kalau dah nak jadi, redha je lah. Semoga setiap barang yang hilang tu akan bawa kita datang lagi ke Tanah Suci di masa yang mendatang. InsyaAllah :)



Haa satu lagi aktiviti menarik adalah shopping ! Hahaha. Tapi kat Mekkah ni susah sikit la kita nak bershopping. Bukan susah apa. Kami lebih banyak habiskan masa kat masjid. Ada masa shopping pun, sekejap sekejap je sementara tunggu masuk waktu solat. Yelah, siapa je nak lepaskan peluang beribadah kat Masjidilharam, beribadah depan Ka'abah (yee nanti aku post gambar Ka'abah eh. saboo). Tapi ada satu pengalaman baru bagi aku dan mungkin bagi jemaah jemaah yang first time ke Tanah Suci. Apa pengalaman tu? Shopping dalam shopping complex pakai telekung ! Hahaha. Pernah kat Giant ke, Mydin ke, Jusco ke, Tesco ke korang shopping pakai telekung? Mesti orang tengok kaki kita jejak tanah ke tak. Haha. Tapi kat Tanah Suci ni best. Korang nak pakai telekung pun orang takkan kata pelik. Sebab memang tu pakaian kita sepanjang kita kat sana kan. Mungkin korang tertanya tanya. Kat Madinah tak merasa ke shopping pakai telekung? Memang la merasa. Tapi ni first time jumpa shopping complex kat Mekkah. Kat Madinah tak sure la ada ke tak. Next time pergi nak cari lah. Huhu InsyaAllah. 

Haa gitu. Ko hado? Haha. Ko hado pakai macam pakcik belakang tu? Hado? Haha
Ni la shopping complex dalam Zam Zam Tower yang aku kata kat entry Enn before ni :)

Oke cukup kot untuk entry ni. next entry la baru aku share tempat tempat menarik kat Mekkah 
Ouh ya. Kisah romantik pun kita cerita kat next entry oke. Haha
Selamat malam :)

tc assalamualaikum 

No comments:

Post a Comment